1451620_586776704735765_1436058328_n.jpg
1391907_586776668069102_588988217_n.jpg
1001284_586776628069106_1823716328_n.jpg
1466071_586776738069095_1080072165_n.jpg
1391481_586776821402420_1593855892_n.jpg
1459939_586776831402419_1018523212_n.jpg
581192_586776611402441_1176501236_n.jpg
1393856_586776751402427_1376615180_n.jpg
1461425_586776874735748_2081283127_n.jpg
551355_586776754735760_1827197902_n.jpg
1426387_586776848069084_1059649301_n.jpg

Tomek Mistak tworzy i mieszka w Sanoku, jednak na swoich pracach uwiecznia wielkie światowe metropolie. Rozmyte miasta zatopione w oparach, mgle i smogu to temat przewodni wystawy „Obszar Zabudowany”.
Miejska przestrzeń fascynuje Tomka Mistaka już od wielu lat. Szklane wieżowce, gmachy i betonowe konstrukcje są punktem wyjścia do rozważań na temat jednostki, wolności życia oraz postrzegania rzeczywistości.
Prezentowanym cyklem obrazów Tomek Mistak kontynuuje narrację architektoniczną, której jest wierny od kilku lat. Kiedyś były to luksusowe więzienia, teraz mamy opowieść o ponowoczesnym mieście brył. Czy te monochromatyczne panoramy Tokio, Los Angeles, Krakowa czy Londynu są realnym odzwierciedleniem rzeczywistości? W świecie, w którym króluje logika rozmyta i wszelkiego rodzaju interferencja nigdy nie wiadomo, jaki powinien być prawdziwy kształt rzeczy. Dyspersja to spoiwo malarskie z drobinami żywicy i pigmentów zanurzonymi w zawiesinie. Na płótnie ta powłokotwórcza substancja zapewnia farbom akrylowym przyczepność i chroni obraz przed czynnikami atmosferycznymi. Tomek Mistak dokonuje odwrócenia i przeskalowania zjawiska. Budowle z jego obrazów zatopione zostają w gęstej zawiesinie powietrza, które otacza aglomerację. Bez względu na to, czy ową miejską zupą okaże się londyńska mgła, czy krakowski smog - efekt będzie ten sam. Zobaczymy rozmyte krawędzie betonowych konstrukcji i zniekształcony zarys drapaczy chmur. W niezliczonych mgielnych kroplach dochodzi do rozproszenia światła, zaburzenia fal – dyspersji. Uwaga, sytuacja ta może prowadzić do błędnego oglądu rzeczywistości. Przy dużych odległościach linia miejskiego horyzontu może ulec deformacji optycznej i zmylić nasze zmysły.
- Rafał Małecki

© 2017 Galeria Kuratorium   Sienna 43a 00-121 Warszawa